Wednesday, May 18, 2011

Sesi Mendownload bermula

Assalam
Lepas baik dari demam virus lappy ni, aku ingat dah kebah dah demamnya tapi idak la pulak... ada lagi saki baki dari virus tu yang dah buat beberapa benda dalam kepala otak lappy ni hilang tah ke mana. Jalan penyelesaiannya ialah dengan masukkan semula semua memori baru dengan kaedah fomat baru.
Dulu hubby buat sendiri tapi guna window zaman tok kaduk la...
Kali ni aku yg buta IT ni hantar kedai lagi... terbang melayang lagi rm aku... tak pa. Dah alang-alang hantar kedai aku suh budak tu instal window7...baru la cun skit.
Aku ada minta budak tu download balik segala benda yang lama tu tapi dia bz plak tak sempat lagipun aku nak amik cepat so ada la beberapa benda yang wajib ada di lappy ni, tak ada.

First..mesti ada


Walaupun aku tak berapa pandai sangat guna benda alah ni tapi skype ni akan menjadi benda penting dalam 2 bulan dari sekarang. Hubby nun jauh di tanahair orang beribu batu, hanya skype akan jadi penghubungnya. Nanti kena blajar guna la... aku tau skype ni dari Oprah la, kan selalu oprah buat temubual ngan orang jauh-jauh guna skype. Dulu tak amik tau la sangat  bukannya guna pun, semua harap fon saja... call, sms,mms tak pun video call. Dalam malaysiaja  pastu tak lama paling  lama pun 2 minggu. Ini 1 tahun maa.

Benda ke-2 kena ada






Ini yang aku selalu guna bila nak edit apa benda pun untuk blog. Yang salalu aku buat printscreen dan watermark. Sangat mudah nak guna, bagi yang tak pandai cam aku ni pun boleh buat sebab function dia sangat simple. Header blog ni pun hasil dari photoscape jugak. Boleh la kan...jadi la header laih skit dari yang lain. Kalau guna dari mana-mana web yang bagi free header dan background tu nanti jumpa jugak blog yang sama ngan kita so aku  belaja la buat dengan cara bodo-bodo aku. Sebenarnya banyak lagi yang boleh kita buat... aku ingat nak buat banner blog yang lip lap lip lap tu....nanti free bleh try.


Yang ni pun kena ada jugak


Walaupun aku lebih senag guna photoscapae tapi dengan adobe photoshop lebih banyak yang kita bleh buat. Kalau yang jenis kretif tu memang wajib kena ada adobe ni. Serius...aku memang tak pandai guna adobe untuk edit gambar, ada jugak blajar dari hubby tapi tak abis, sekerat jalan ja. Hubby pun dah lama tinggal benda ni so dia pun dah ingat-ingat lupa.Dulu time dia blaja baru adobe cs4, la ni dah sampai berapa dah dia pun tak pandai dah. Siapa pandai benda ni memang best kan? aku tengok gambar yang biasa-biasa je pun bleh jadik cantik kalau pandai edit guna adobe photoshope. Ada jugak cari tutorial di blog-blog tapi kena kretif juga baru menjadi, kalau dah tak dak unsur-unsur kretif dalam diri cam aku ni tak menjadi jugak la jawabnya.

OK! skype done!
photoscape plak
pastu adobe photoshop


No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails