Wednesday, April 6, 2011

western food from Awana Porto Malai Langkawi

Cerita ni agak basi sebab berlaku 2 minggu lepas, time tu mood update blog akan merudum so sekarang baru nak cerita. Hari jumaat lepas aku ada attend aktiviti BAKAT (L). BAKAT (L) ni macam persatuan bagi isteri-isteri tentera...yang (L) tu maknanya laut..bini NAVY la. Kalu polis kan ada PERKEP...gitu la..sama je fungsinya. Aku jarang join sebab keja kan...just aktiviti yang menarik dan time tu plak keja tak banyak so baru aku join.
Aktiviti kali ni, Masakan western yang diajar oleh Chef Ben dari Hotel Awana Porto Malai Langkawi.
Chef ben ni memang friendly sangat... menunya ada 3,4 jenis tapi aku tak ingat namanya sebab kertas menu tu dah hilang.Tu la pasal..lambat sangat cerita.
Ini lah Chef Ben


Ikan Salmon yang digrill.
Tabur garam ngan serbuk lada hitam..letak ikan....tabur garam+black paper skali lagi pastu grill
Kat langkawi ni just ada 2 kedai ja jual ikan salmon yang dibeku...Chef ben yang cakap

ujung tu...Nasi goreng telur.. Goreng semata-mata ngan telur tak de tambah sayur ke hapa pun
tengah.... Udang sambal. yang ni aku tak tengok cara masak sebab Chef Ben dah buat awal-awal. Menurut member yang tengok dia masak, Cili sos+tomato sos+telur then udang dicelur dulu pastu masuk je dalam sos tadi.Masak kejap ngan api yang kuat...siap
Yang kiri nampak skit tu..... desert rasanya, aku tak rasa pun.
Tengah masak sos untuk ikan salmon yang digrill
Butter+cream+garam+gula+lada hitam+lemon
masak sampai semua butter cair tapi jangan sampai mendidih
boleh jugak tambah stok ayam skit
Hasilnya
Nasi goreng telur
sambal udang
salmon grill + sos
papadom + salsa
pasta fettucini
Yang paling aku suka sambal udang dengan salsa
Salsa tu yang kat atas papadom..ni kira cam salad la..
Tomato+bawang besar+daun salad+daun ketumbar+garam+lemon+black paper+cili
potong dadu dan gaul semua sekali..simpan dalam peti sejuk sekejap pastu leh makan... sangat sedap bila makan ngan papadom yang rangup tu.Boleh kalau nak tambah sayur lain lagi
Ikan salmon tu pun ok jgk tapi rasa mual skit sebab ikan tu isi saja...First time aku makan salmon.

Cara nak masaknya sangat simple...tak  banyak benda sangat. Yang ikan salmon, aku rasa kalau isi ikan lain pun ok jugak, macam fish n chip tu.

adoyai....lapar la plak bila tengok gambo-gambo ni...
sory... gambo kurang memuaskan sebab snap guna henpon sony erik leong son ja..

1 comment:

  1. saya memang suka sgt salmon..tapi kalau makan dgn nasi je..hehe

    fettucine pun suka jugak! nak pulak kalau dgn carbonara

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails